Training

individuele coaching

Referenties

Passie en vakmanschap voor bijzondere leerlingen

autisme

Wat zou het toch fijn zijn als je als docent nog meer het gevoel hebt dat je de meeste leerlingen hebt geïnspireerd, bereikt en dat zij verder komen? De praktijk is vaak zo weerbarstig. Weet jij soms ook niet waarom (specifieke) leerlingen zich eigenaardig, zich soms extreem anders gedragen, boos, verdrietig, faalangstig, onzeker en ongemotiveerd uit de hoek kunnen komen anders dan anderen en hoe je daar effectiever mee om kunt gaan? In ook jouw klas zijn leerlingen met specifieke zorgindicaties, hoe wil en kun JIJ daar mee omgaan?
Training van 1 à 2 dagdelen

Vraagstukken

  • Welke appel doet een leerling met een zorgindicatie op jou als mens en op jou als docent?
  • Welke kennis wil jij vergaren over gedragsproblematiek die kan voortkomen uit ADD, ADHD, Autisme, Borderline, Depressie en/of Normaal storend gedrag?
  • Welke interventies kun jij doen in een 1 op 1 gesprek met leerling met een specifieke zorgvraag?
  • Welke didactiek en communicatie is helpend in een groepsdynamiek om alle leerlingen te faciliteren met een leerrijke omgeving?
  • Wanneer gaat empathie ongewenst grenzeloos worden en is niemand blij?
  • Wat zijn jouw mogelijkheden als team om een goede structuur en veiligheid en voorspelbaarheid in je lessen in te bouwen waardoor het iedereen ten goede komt?
  • Wil je weten wat binnen jouw invloedssfeer voor leerlingen met een zorgindicatie mogelijk is en waar het vakmanschap van een andere discipline begint?

Resultaten
Door dit trainingsprogramma

  • Staan docenten stil bij de vraag over welke interventies naar specifieke zorgleerlingen zij tevreden zijn en over welke niet en waarom?
  • Verkrijgen docenten inzicht in typische "kenmerken" van gedrag voortkomend uit ADD, ADHD, Autisme, Borderline, Depressie en Normaal storend gedrag in een klas.
  • Oefenen docenten in diverse simulaties gesprekinterventies die meer en minder effectief zijn.
  • Leggen docenten observatie criteria aan betreft leerlingen gedrag.
  • Bekijkt het team systemisch hoe zij elkaar gaan ondersteunen en scherp houden om een optimale didactische leeromgeving te scheppen.
  • Up daten van "De" sociale kaart wanneer jullie naar wie door verwijzen als leerlingen jullie vakmanschap te boven gaan en professionele hulp dienen in te schakelen.

Opzet van deze training

Dagdeel 1
Oefenen met simulaties met acteur ADD , ADHD en normaal storend gedrag

Dagdeel 2
Oefenen met simulaties Borderline, Depressie
Opstellen van een teamplan met behulp van de 10 W vragen voor wat willen WE?

  1. Wat willen wij bereiken om ons didactisch klimaat te optimaliseren?
  2. Waarom vinden we dat van belang?
  3. Welke hindernissen verwachten we hierin?
  4. Wie van ons heeft in dit gehele proces welke rol te nemen?
  5. Wat zijn benodigde hulpbronnen in dit proces?
  6. Wanneer gaan we in de actie?
  7. Wat gaan we doen als we onderweg elkaar moeten bijsturen?
  8. Wat willen we zien als bewijs dat het klassenklimaat voor specifiek de bijzondere leerlingen steeds beter verloopt?
  9. Wat is voor jullie een goed tijdstip om te evalueren ?
  10. Wie zijn bij een evaluatie essentieel voor jullie?

Meer informatie
Datum: maatwerk

Voor vragen en/of opmerkingen en wensen kunt u terecht bij:
Ine van den Heijkant, tel 06 20490035
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.